De basisprincipes van zoekmachine optimalisatie

Iedereen wil meer (relevant) verkeer naar zijn of haar website, maar hoe zorg je er voor dat jouw potentiële doelgroepen jouw website weten te vinden? Het antwoord op deze vraag zit opgesloten in het veelbesproken zoekalgoritme van de meest relevante zoekmachines. Het begrip ‘de meest relevante zoekmachines kan simpelweg gelezen worden als Google, aangezien Google in Nederland een marktaandeel heeft van ruim 95% .
Het zoekalgoritme is een zeer complexe en veelomvattende formule waarin berekend wordt welke webpagina’s het beste aansluiten op de gebruikte zoekterm(en) van de zoekmachine gebruiker.
De uitkomst van het zoekalgoritme, bepaalt dus simpel gezegd de volgorde van de zoekresultaten.

Alle websites die op het internet te vinden zijn, worden door Google opgenomen en geordend in de totale index van websites. Dit proces noemt men ook wel het ‘indexeren van websites’. Het indexeren wordt gedaan door de zoekmachinerobot (ook wel spider genoemd), die regelmatig een bezoek brengt aan de website en de gehele website structuur en website content (teksten, afbeeldingen/video’s en omschrijvingen) in kaart brengt (dit proces heet ook wel ‘crawlen’).
Google zou Google niet zijn wanneer zij niet continu zelf bezig zou zijn met het optimaliseren van het zoekalgoritme en daarmee de zoekresultaten binnen Google. Het totale algoritme omvat vandaag de dag meer dan 200 factoren die tezamen de online rankschikking van websites bepalen.

In dit blog ga ik vanaf heden van start met een reeks van gratis zoekmachine optimalisatie tips, waarbij we iedere week 2 direct bruikbare gratis SEO Tips weg zullen geven!
Vandaag SEO Tip nummer 1.

Bruikbare zoekmachine optimalisatie tips

SEO Tip 1: Stel de websitebezoeker voorop

De eerste en gelijk ook alles overkoepelende tip die ik je mee zou willen geven, is het voorop stellen van de websitebezoeker. Naast het feit dat je jouw websitebezoekers een zo prettig mogelijke website ervaring wilt bieden, is het eveneens de vuistregel die de basis vormt van hetgeen Google doet. Google heeft zichzelf de missie gesteld om de ‘zoekers’ zo goed mogelijke zoekresultaten te bieden en waarbij deze ‘zoekers’ een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring geboden wordt.
De basis van zoekmachine optimalisatie is dan ook het inrichten van je website zodat jouw websitebezoeker een zo optimaal mogelijke website ervaring zal krijgen. Dit is te realiseren door enerzijds de inhoud van de website te schrijven met het oog op jouw (potentiële) doelgroepen, relevantie is hierbij het toverwoord!
Daarnaast is het zaak om jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten, waarbij hoe dan ook rekening gehouden dient te worden met de volgende aandachtspunten:

  • Zorg dat de snelheid van de website zo optimaal mogelijk is;
  • Zorg voor een optimale gebruikerservaring, ongeacht het apparaat waarop de website bezocht wordt (ofwel: is de website mobiel vriendelijk voor ieder apparaat);
  • Zorg voor een eenvoudige en logische opbouw van de website die begrepen wordt door de bezoeker;
  • Zorg dat door middel van interne links en call to actions begeleiding geboden wordt aan de website bezoeker (en zorg ervoor dat deze links werken!).

Meld je website aan bij Google Webmastertools (en stel indien gewenst automatische meldingen per mail in) om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring die op jouw website geboden wordt.
Het is een super bruikbare omgeving waarin jij je website kunt optimaliseren aan de hand van duidelijke overzichten en tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *